China Scooter Onderdelen

Alles over het opvoeren van je scooter

We vertellen je alles over het opvoeren van je scooter: De verschillende technieken om je euro2 of euro4 scooter meer power te geven, de voordelen van opvoeren en problemen bij een controle voorkomen.

Snelheid volgens de Nederlandse wet

De Nederlandse wet schrijft voor dat een bromfiets niet sneller mag kunnen rijden dan 45km per uur en een snorfiets niet sneller dan 25km per uur. Aangezien deze regels niet bestaan in het land van herkomst, rijden deze scooter in originele staat een stuk sneller (een snorscooter mag 34km GPS gemeten/een bromscooter 54km GPS gemeten, de km stand op u km teller aangeeft, wijkt minimaal 5km na boven af). Voordat ze in Nederland verkocht mogen worden, moeten er aanpassingen gemaakt worden om de snelheid te beperken.

Bij het opvoeren van een scooter wordt deze beperking ongedaan gemaakt zodat deze een hogere snelheid haalt.

Gevolgen opvoeren scooter

Het belangrijkste doel van het opvoeren van een scooter is uiteraard dat deze sneller rijdt. Het opvoeren heeft echter nog een aantal voordelen.

Lager brandstofverbruik

In het geval van een 4 takt scooter kan het brandstofverbruik fors worden verminderd. Het is vrij gebruikelijk dat er ruim 20% zuiniger gereden kan worden. Bij injectiemotoren kan dit verschil nog een stuk hoger liggen.

Verbeterde levensduur

Doordat de verbranding effici├źnter wordt, zal er minder vervuiling zijn in het motorblok. Hierdoor zullen de prestaties langer optimaal blijven. De bougie en aandrijfsnaar hebben ook minder slijtage te verduren. Het opvoeren van een scooter komt de levensduur ervan dus ten goede. Zeker in de 25km stand heeft een motorblok veel te verduren, nog meer als in de 60km stand.

Hoe werkt het opvoeren van een scooter?

Er zijn verschillende opties voor het opvoeren van een scooter. Dit is mede afhankelijk van het type scooter. Euro 2 scooters zijn vaak alleen begrenst door een CDI en een vario-ring. Het verwijderen van de vario-ring(meestal is deze bij Chinese scooter niet aanwezig) en het vervangen van de CDI is in dat geval voldoende om de scooter te ontgrenzen.(BELANGRIJK; de begrensdraad/pulsgeverdraad moet aangesloten zijn, anders meet de cdi 0 toeren, en denk de cdi dat u stilstaat, zodat de cdi geen opdracht krijg om te begrenzen)

Hoe werkt een CDI?

Een CDI (Capacitive Discharge Ignition) regelt de ontsteking. De brandstof komt in de cilinder terecht en wordt tot ontploffing gebracht door een vonk van de bougie. De CDI regelt dat er precies op het juiste moment een vonk komt waardoor de verbranding en prestaties optimaal zijn.

Een CDI bepaald ook de maximumsnelheid en wordt daarom vaak als begrenzer gebruikt. Er zijn CDI’s verkrijgbaar voor een snelheid van 25km, 35km en 45km per uur. Ook zijn er CDI units waarbij er helemaal geen begrenzing meer is. En tevens zijn er cdi’s met afstandsbediening, waardoor u tussen 2 snelheden kunt schakelen. Bijvoorbeeld tussen de 25/35 – 25-45 – 25-65 – 32-45 – 32-65. Al deze verschillende cdi zijn verkrijgbaar in onze webshop. Kijk goed of u een 10 of 12 inch wiel heeft. Dit valt terug te lezen op u band.

Werking van een varioring

Scooterfabrikanten brengen meestal een vario-ring in om de scooter te begrenzen. Elke scooter werkt met een motorblok, die meestal met een snaar wordt verbonden aan het achterwiel. Zodra het motorblok gaat draaien, trekt hij de snaar mee, waardoor het wiel in beweging komt.

Een vario-ring zorgt voor een grotere diameter wat ervoor zorgt dat de snelheid begrenst wordt. En vario ring word meestal gebruikt bij SYM KYMCO PIAGGIO VESPA en EURO4 BTC en AGM modellen met elektrische carburateur, en een Dellorto ECU. De nieuwe modellen van AGM en BTC met EFI systeem en ECU van DELPHI hebben geen varioring meer. De Senzo en La Souris scooter hebben ook geen varioring, en beschikken ook al over het EFI (volinjectie systeem).

Euro 4 scooter opvoeren

Scooters die voldoen aan de euro 4 normen (alle scooters geproduceerd na 1 januari 2018) maken geen gebruik meer van een CDI, maar werken met een ECU module. Het opvoeren van deze modellen werkt dan ook op een andere manier.

Hoe werkt een ECU?

De afkorting ECU staat voor Electronic Control Unit. Dit is een mini computer die verantwoordelijk is voor de injectie en ontsteking bij injectiemotoren. De begrenzing van euro4 scooters wordt geregeld door de software waar de ECU unit gebruik van maakt.

Er zijn verschillende manieren om scooters die werken met een ECU op te voeren. Het ligt hierbij aan het merk en het model scooter en welke ECU in u scooter zit. Er zijn 3 merken ECU’s; Dellorto, Rongmao, en Delphi. Bij sommige modellen is het een kwestie van het vervangen van de ECU, en wilt u schakelen tussen 2 snelheden, dan dient u gebruikt te maken van een speedconverter EURO4, BELANGRIJK BIJ EEN GEBRUKT van SPEEDCONVERTER, U SCOOTER DIENT 25KM PER UUR TE RIJDEN, DUS NIET OPGEVOERD ZIJN, IS U SCOOTER REEDS OPGEVOERD, DAN DIENT DEZE EERST WEER ORIGINEEL GEMAAKT TE WORDEN. Deze speedconverters euro4 zijn verkrijgbaar tussen de 25/45, 25/onbegrensd en 45&onbegrensd. Bij de Rongmao en Delphi systeem scooters met EFI systeem, krijgt u gratis 2 adapters meegeleverd om deze makkelijk aan te sluiten. Kijk op de webshop bij de foto, hoe u deze moet aansluiten via een adapter.
Zeer makkelijk zelf te doen.

Risico’s bij controle voorkomen

Scooter controle

Zoals je waarschijnlijk al begrepen had is het opvoeren van je scooter nogal verboden. Wanneer je scooter bij een controle op de rollerband te snel blijkt te rijden levert dit je een boete op. Ook loop je het risico op een WOK (Wacht Op Keuring)-status wat betekend dat je niet meer met je scooter mag rijden tot deze opnieuw gekeurd is door het RDW. Dit grapje kost al snel 300 a 400 euro in totaal.

Snelheidsbegrenzer

Gelukkig zijn er mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je scooter bij een controle gewoon de toegestane maximumsnelheid rijdt. Chinascooteronderdelen.nl verkoopt CDI’s met afstandbediening waarmee je met een druk op een knop de snelheidsbegrenzer weer kunt activeren. Dit systeem is ook beschikbaar voor ECU’s die werken in combinatie met een converter. Doordat de begrenzing bij het starten van de scooter actief is zal deze op de rollerbank netjes beperkt zijn tot de toegestane snelheid.