China Scooter Onderdelen

Kies de juiste CDI/ECU/Speedconverter voor jouw scooter

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het opvoeren van je scooter. Welke mogelijkheid het meest geschikt is voor jouw scooter is afhankelijk van een aantal zaken: Afhankelijk van het type scooter (Euro 2 of Euro 4), het merk en het model werkt je scooter met een CDI, ECU of speed converter met afstandsbediening.

CDI

Alle scooters hebben een 12v elektrische installatie. Bij scooters die gebruik maken van een carburateur wordt de ontsteking aangestuurd door een CDI (capacitive discharge ignition).

De CDI is een elektrisch onderdeel wat ervoor zorgt dat de verbranding op het juiste moment plaatsvindt. In 4-takt scooters is de CDI o.a. verantwoordelijk voor het begrenzen. Door dit onderdeel te vervangen door een sneller exemplaar kan de snelheid worden opgevoerd.

Er zijn CDI’s die werken met wisselstroom (AC) of met gelijkstroom (DC). Het is belangrijk om goed te controleren welke van de 2 geschikt is voor jouw scooter.

Wanneer je een wisselstroom CDI in een gelijkstroom scooter plaatst, zal dat leiden tot een kapotte zekering of het doorbranden van de CDI. Het is dus belangrijk om het juiste type te bestellen.

AC CDI (Wisselstroom)

Wisselstroom/AC CDI’s worden gebruikt in alle chinese scooters met GY6 motor met een pulsgever/toerentalsensor in de binnenkant van de Carter/kickstart deksel. Deze scooters zijn onder honderden verschillende namen uitgebracht, maar komen bijna allemaal uit de Znen of Benzhou fabriek in China.

DC CDI (Gelijkstroom)

Gelijkstroom/DC CDI’s vindt je terug in scooters met GY6 motor van merken zoals Kymco, Sym, Peugeot en Beeline. Deze scooters zijn zowel mechanisch als elektrisch begrensd, over de gehele linie (van 0 km/u tot topsnelheid).

Dit is de reden waarom deze minder snel optrekken dan scooter met een wisselstroom CDI met pulsgever. Ook hebben deze scooters een varioring in de variomatic koppeling, waardoor ze niet harder kunnen als 35/km per uur.

ECU

Nieuwere modellen scooters, die uitgevoerd zijn met een injectiemotor, maken geen gebruik meer van een CDI maar werken met een ECU (Engine control unit). Dit wordt ook wel gezien als het brein van een scooter. De ECU regelt o.a. de ontsteking en de injectie van brandstof. Een ECU kan softwarematig worden onbegrensd. Dit wordt ook wel chiptuning genoemd.

Er zijn een aantal verschillende systemen zoals het Dellorte ECU systeem, het Rongmao EFI vol-injectie systeem en het Delphi EFI vol-injectie systeem.

Dellorto ECU

Het Dellorto systeem vindt je terug in scooters van AGM en BTC uit 2018 en 2019. Ook merken als Sym en Kymco maken gebruik van dit systeem. Het Dellorto systeem is eigenlijk geen injectie scooter, maar valt door zijn elektrische carburateur wel onder de EURO 4 norm.

Rongmao en Delphi EFI

Senzo en La Souris modellen maken bijna allemaal gebruik van het Rongmao EFI vol-injectie systeem, wat veel beter werkt dan het Dellorto systeem.

Sinds maart 2020 zijn AGM en BTC ook overgestapt naar het EFI vol-injectiesysteem, maar dan van het merk Delphi. Deze scooters zijn te herkennen aan de rode EFI stickers aan de zijkant van de scooter.

Speed converters met afstandsbediening

Speed converter met afstandsbediening voor Delphi EFI systeem

Chinascooteronderdelen heeft een uniek product ontwikkeld: Een speed converter die samen werkt met de originele ECU van Dellorto, Rongmao en Delphi. Dit is een uniek product wat volledig draadloos werkt. Met behulp van een afstandsbediening kun je eenvoudig schakelen tussen de originele snelheid, 45 km/u of onbegrensd.

Voor een juiste werking dient de originele ECU aanwezig te zijn. Indien de ECU software matig is overschreven zal de speed converter niet kunnen begrenzen naar 25 km/u.

Deze speedconverters werken samen met de originele ECU. Je hoeft dus alleen de speed converter aan te schaffen. Bij Dellorto modellen heeft u tevens een gladde variobus nodig. Deze leveren wij bij Chinascooteronderdelen kosteloos mee.