China Scooter Onderdelen

Indien u vragen heeft over CDI's, ECU's of Speedconverters EURO4, lees eerst ons BLOG. Telefonisch zijn wij tussen 12:00 en 17:30 bereikbaar. Whatsapp/email, 24/7

Geen producten in de winkelwagen.

Kies de juiste CDI/ECU/Speedconverter/Power Commander voor het opvoeren van jouw scooter. (TIP)

opvoerset euro4 euro5 speedconverter euro4 en 5 met 2 afstandsbediening

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het opvoeren van je scooter. Welke mogelijkheid het meest geschikt is voor jouw scooter is afhankelijk van een aantal zaken: Afhankelijk van het type scooter (Euro 2, Euro 4 of Euro5), het merk, model en bouwjaar. Werkt je scooter met een CDI, ECU, speed converter, of power commander. Wil je een oplossing met of zonder afstandsbediening? Wij zullen beginnen met de uitleg van de cdi CDI’s wat onder de EURO2 scooter valt, die gemaakt zijn t/m december 2017.

Informatie over CDI’s en CDI’s met afstandsbediening China Scooter EURO2 T/M 2017, AC Wisselstroom.

Alle scooters hebben een 12v elektrische installatie. Bij scooters die gebruik maken van een carburateur wordt de ontsteking aangestuurd door een CDI (capacitive discharge ignition).

De CDI is een elektrisch onderdeel wat ervoor zorgt dat de verbranding op het juiste moment plaatsvindt. In 4-takt scooters is de CDI o.a. verantwoordelijk voor het begrenzen. Door dit onderdeel te vervangen door een sneller exemplaar kan de snelheid worden opgevoerd. Tevens zijn ze ook uitgevoerd met een afstandsbediening zodat je kunt schakelen tussen de originele snelheid, en eventueel een hogere snelheid. De CDI’s die hierboven op de afbeeldingen te zien zijn, zijn geschikt voor (AC) wisselstroom scooters. Vrijwel alle Chinese EURO2 scooter werken op wisselstroom.

Er zijn CDI’s die werken met wisselstroom (AC) of met gelijkstroom (DC). Het is belangrijk om goed te controleren welke van de 2 geschikt is voor jouw scooter.

Wanneer je een wisselstroom CDI in een gelijkstroom scooter plaatst, zal dat leiden tot een kapotte zekering of het doorbranden van de CDI. Het is dus belangrijk om het juiste type te bestellen.

AC CDI (Wisselstroom)

Wisselstroom/AC CDI’s worden gebruikt in alle Chinese scooters met GY6 motor met een pulsgever/toerentalsensor in de binnenkant van de Carter/kickstart deksel. Deze scooters zijn onder honderden verschillende namen uitgebracht, maar komen bijna allemaal uit China. In China hebben ze meerdere fabrieken, Znen, Benzhou, TYM, Riya en Baotian zijn daar enkele.

DC CDI (Gelijkstroom)

Gelijkstroom/DC CDI’s vind je terug in scooters met GY6 motor van merken zoals Kymco, Sym, Peugeot en Beeline. Deze scooters zijn zowel mechanisch als elektrisch begrensd, over de gehele linie (van 0 km/u tot topsnelheid).

Dit is de reden waarom deze minder snel optrekken dan scooter met een wisselstroom CDI met pulsgever. Ook hebben deze scooters een varioring in de variomatic koppeling, waardoor ze niet harder kunnen als 35/km per uur. Scooter zijn t/m december 2017 uitgevoerd met cdi’s onder de EURO2 norm, in januari 2018 hebben scooter verplicht de EURO4 milieunorm gekregen. Daardoor moesten scooters daarna met computers uitgevoerd worden om aan de milieueisen te kunnen voldoen. De afkorting van deze computer noemen we ECU.

Informatie over: ECU en Speedconverter na 1 januari 2018 EURO4 (opvoersets)

Modellen gemaakt na 1 januari 2018 moeten voldoen aan de EURO4 norm. Deze scooters die uitgevoerd zijn met een injectiemotor, maken geen gebruik meer van een CDI maar werken met een ECU (Engine control unit). Dit wordt ook wel gezien als het brein van een scooter. De ECU regelt o.a. de ontsteking en de injectie van brandstof. Een ECU kan softwarematig worden onbegrensd. Dit wordt ook wel Chip tuning genoemd.

Er zijn een aantal verschillende systemen zoals het Dellorto ECU systeem, het Rongmao EFI vol-injectie systeem en het Delphi EFI vol-injectie systeem. En na januari 2021 is hier het Motion EFI systeem bijgekomen voor EURO5 milieunorm modellen.

Dellorto ECU

Het Dellorto systeem vind je terug in scooters van AGM en BTC uit 2018 en 2019. Ook merken als Sym, Kymco en Peugeot maken gebruik van dit systeem. Het Dellorto systeem is eigenlijk geen injectie scooter, maar valt door zijn elektrische carburateur wel onder de EURO 4 norm. Het systeem wordt met een afkorting, het Dellorto ECS genoemd. Dit staat voor Electronic Carburator System.

Rongmao en Delphi EFI

Senzo en La Souris modellen maken bijna allemaal gebruik van het Rongmao EFI vol-injectie systeem, wat veel beter werkt dan het Dellorto systeem.

Sinds maart 2020 zijn AGM, BTC en GTS ook overgestapt naar het EFI vol-injectiesysteem, maar dan van het merk Delphi. Deze scooters zijn te herkennen aan de rode EFI stickers aan de zijkant van de scooter.

Informatie over: Speedconverters opvoersets met afstandsbediening euro4 en euro5 voor vele merken China Scooters. Tevens de adapters voor montage op verschillende merken mogelijk te maken.

China scooter onderdelen heeft een uniek product ontwikkeld: Een speedconverter die samen werkt met de originele ECU van Dellorto, Rongmao en Delphi. Dit is een uniek product wat volledig draadloos werkt. Met behulp van een afstandsbediening kun je eenvoudig schakelen tussen de originele snelheid, 45 km/u of onbegrensd.

Voor een juiste werking dient de originele ECU aanwezig te zijn. Indien de ECU software matig is overschreven zal de speed converter niet kunnen begrenzen naar de originele snelheid bijvoorbeeld 25 km/u.

Deze speedconverters werken samen met de originele ECU. Je hoeft dus alleen de speed converter aan te schaffen. Bij Dellorto modellen heeft u tevens een gladde variobus nodig. Deze leveren wij bij Chinascooteronderdelen kosteloos mee. Ook heeft ieder merk een andere aansluiting, daarom leveren wij verschillende adapters bij de speedconverters kosteloos mee. Daardoor kunnen wij de speedconverter op simpele wijze op elke scooter monteren. Wij hebben verschillende montagevideo’s bij onze producten staan op de webshop. Bij ieder artikel staat welke adapter of gladde variobus u scooter nodig heeft.

BTC Riva/Felice & AGM VX50 EURO5 SCOOTERS, 2021 tot heden.

In 2021 heeft de regering besloten dat de scooters nog minder mogen uitstoten, en dat er geen EURO4 scooter meer verkocht mogen worden. AGM en BTC waren begonnen in 2018 met het Dellorto ECS systeem wat zeer tegenviel qua betrouwbaarheid. In 2020 hadden ze de overstap gemaakt na het Delphi vol-injectie systeem. Ditmaal maakten ze wel de juiste keuze, het Delphi EURO4 systeem was een verademing tegenover het Dellorto ECS EURO4.

Maar in Den Haag was de regering alweer bezig om de EURO5 scooter verplicht te maken in 2021. De Delphi ECU moest alweer plaats maken voor een opvolger. Het voor ons onbekende MOTION vol-injectie systeem werd voor de EURO5 modellen 2021 geïntroduceerd. Gelukkig bleek het MOTION vol-injectie systeem net zo betrouwbaar te zijn als het DELPHI. Enkel liepen wij tegen een probleem aan, onze speedconverters werkte op alle merken ECU’s die tot op heden waren uitgebracht. Maar toen kwam MOTION in het spel, en die wilde dit niet meespelen. Daarna hebben wij speciaal voor de MOTION ECU een speedconverter laten maken, in de kleur oranje. Hieronder zullen wij een afbeelding plaatsen, als u hierop klikt gaat u automatisch na de pagina waar u de speciale EURO5 MOTION SPEEDCONVERTERS/OPVOERSETS kunt vinden.

Power commander met afstandsbediening voor Piaggio Zip, Vespa Primavera modellen euro4 I-Get.

Bij Piaggio/ZIP/Vespa doen ze natuurlijk weer alles op hun eigen manier, maar ook hier hebben wij een oplossing voor gevonden. De Power Commander op afstandsbediening.
De nieuwste generatie begrenzer voor het opvoeren van je Vespa Scooter met 4T3V iGet Euro4 motor 25KM, heeft een aantal belangrijke voordelen.
Ten eerste, is de Power Commander begrenzer voor de i-Get Motoren nu eindelijk betaalbaar.  Wij hebben dit product zo gigantisch groot ingekocht zodat wij u deze aan groothandelsprijzen kunnen aanbieden. Veel mensen weten niet dat bijvoorbeeld hun Piaggio Zip een Chinees scootertje is. Voor de mensen die dit niet weten… Loop na je zip, open je buddyseat, en kijk voorin naar het witte stickertje…. En ja hoor, een sticker waar op staat; made in China, net zoals bijvoorbeeld je Apple telefoon ook gewoon uit China komt. Wij hebben al sinds 2008 rechtstreekse importlijnen met fabrieken, waarvan je kunt profiteren. Je koopt bij ons als particulier voor groothandelsprijzen, omdat er geen tussenhandel is.

Daarom geven wij momenteel de Laagsteprijsgarantie op de power commander!! Elders goedkoper, krijgt je het product gratis! 

  • De power commander is namelijk zeer eenvoudig aan te sluiten, deze keer echt plug & play. Op YouTube vindt u meerdere montagevideo’s hoe u de begrenzer moet monteren. Typ in zoekopdracht “power commander vespa iget” bij YouTube.
  • U heeft GEEN snelle ECU nodig, van bijvoorbeeld Malossi of en Brom ECU.
  • U haalt hogere snelheden dan andere oplossingen (u dient wel een gladde variobus en 6,5 gram rolletjes te plaatsen)
  • Rechtstreeks van de fabriek. Geen onnodige overhead kosten, vandaar deze ongelofelijke goedkope prijs.
  • De snelheid hoeft u niet in te stellen via de gevoelige potmeter die vaak kapotgaat of verloopt.  De Power commander is automatisch ingesteld op 33km gps per uur, en met een druk op de knop rijdt hij onbegrensd.  De onbegrensde snelheid ligt er helemaal aan welke set-up u gebruikt. Een snorscooter mag 34GPS constructiesnelheid rijden, pas boven de 35km per uur krijgt u een WOK melding of boete. Door op de  “link”  te klikken kunt u hier meer informatie over lezen.  Hou er rekening mee dat een teller van een scooter rond de 5km na boven afwijkt, dus de begrensde stand moet u bijvoorbeeld met een gps-app op u telefoon meten.
  • Een snelheid van 33km per uur gps, zal op u teller rond de 38km per uur zijn.

Deze variant kent een vaste begrensde stand waarmee je scooter ongeveer 32/33km/h gps. 2km onder WOK status snelheid.
(let op, op u km teller kan dit hoger zijn, deze wijken af na boven) En in de onbegrensde stand ga je dan 50 to 65 km/h afhankelijk van wat u verder nog aan u scooter heeft aangepast. Dit ligt natuurlijk aan de complete set-up wat u nog meer heeft aangepast.

U spaart zich ten eerste flink wat kosten uit, doordat u alleen de power commander begrenzer Iget euro4 nodig heeft. Daarnaast een hoop werk, omdat u niet het hypergevoelige en kwetsbaar potmetertje hoeft in te stellen. Ook hoeft u niet bang te zijn dat de snelheid langzaam omhooggaat, of omlaag. Omdat de potmetertjes na verloop van tijd verlopen helaas verlopen. Dan zou u de power commander weer moeten demonteren, helemaal opnieuw instellen. Bij deze power commander begrenzer I-get euro4 is dit allemaal verleden tijd.

Werking:

  • Snelle stand: met draaiende motor knopje A op de afstandsbediening indrukken.
  • Terug naar begrensde stand: motor uit en weer aanzetten of op knopje B drukken.

De set is voorzien van twee luxe originele gecodeerde afstandsbedieningen.

Incl. twee gecodeerde, unieke afstandsbedieningen.

De computer bevindt zich achter de voorkap. Het binnen scherm van de voorkap dient je los te schroeven, en je monteert de power commander plus adapter tussen de kabelboom. De power commander is al vanaf fabriek afgesteld, en er hoeft niets afgesteld worden met een gevoelig potmetertje.

Alles over het opvoeren van je euro2, euro4, euro5 en elektrische scooters

opvoeren La Souris euro5 modellen

We vertellen je alles over het opvoeren van je scooter: De verschillende technieken om je euro2, euro4 of euro5 scooter meer power te geven, de voordelen van opvoeren en problemen bij een controle voorkomen.

Scooter opvoeren: snelheid volgens de Nederlandse wet

Chinese Euro2 scooter opvoeren t/m bouwjaar 2017.

De Nederlandse wet schrijft voor dat een bromfiets niet sneller mag kunnen rijden dan 45km per uur en een snorfiets niet sneller dan 25km per uur. Aangezien deze regels niet bestaan in het land van herkomst, rijden deze scooter in originele staat een stuk sneller (een snorscooter mag 34km GPS gemeten/een bromscooter 54km GPS gemeten, de km stand op u km teller aangeeft, wijkt minimaal 5km naar boven af). Voordat ze in Nederland verkocht mogen worden, moeten er aanpassingen gemaakt worden om de snelheid te beperken.

Bij het opvoeren van een scooter wordt deze beperking ongedaan gemaakt zodat deze een hogere snelheid haalt. Hieronder ziet u in de afbeeldingen, de onderdelen die worden gebruikt om de toeren door te geven aan de CDI van een EURO2 scooter.

Positieve gevolgen van het opvoeren van je scooter

Het belangrijkste doel van het opvoeren van een scooter is uiteraard dat deze sneller rijdt. Het opvoeren heeft echter nog een aantal voordelen.

Lager brandstofverbruik

In het geval van een 4-takt scooter kan het brandstofverbruik fors worden verminderd. Het is vrij gebruikelijk dat er ruim 20% zuiniger gereden kan worden. Bij injectiemotoren kan dit verschil nog een stuk hoger liggen.

Verbeterde levensduur

Doordat de verbranding efficiënter wordt, zal er minder vervuiling zijn in het motorblok. Hierdoor zullen de prestaties langer optimaal blijven. De bougie en aandrijfsnaar hebben ook minder slijtage te verduren. Het opvoeren van een scooter komt de levensduur ervan dus ten goede. Zeker in de 25km stand heeft een motorblok veel te verduren, nog meer als in de 60km stand.

Hoe werkt het opvoeren van een scooter?

Er zijn verschillende opties voor het opvoeren van een scooter. Dit is mede afhankelijk van het type scooter. Euro 2 scooters zijn vaak alleen begrenst door een CDI en een vario-ring. Het verwijderen van de vario-ring (meestal is deze bij Chinese scooter niet aanwezig) en het vervangen van de CDI is in dat geval voldoende om de scooter te ontgrenzen.(BELANGRIJK; de begrensdraad/pulsgeverdraad moet aangesloten zijn, anders meet de cdi 0 toeren, en denk de cdi dat u stilstaat, zodat de cdi geen opdracht krijg om te begrenzen)

Hoe werkt een CDI?

Een CDI (Capacitive Discharge Ignition) regelt de ontsteking. De brandstof komt in de cilinder terecht en wordt tot ontploffing gebracht door een vonk van de bougie. De CDI regelt dat er precies op het juiste moment een vonk komt waardoor de verbranding en prestaties optimaal zijn.

Een CDI bepaald ook de maximumsnelheid en wordt daarom vaak als begrenzer gebruikt. Er zijn CDI’s verkrijgbaar voor een snelheid van 25km, 35km en 45km per uur. Ook zijn er CDI units waarbij er helemaal geen begrenzing meer is. En tevens zijn er cdi’s met afstandsbediening, waardoor u tussen 2 snelheden kunt schakelen. Bijvoorbeeld tussen de 25/35 – 25-45 – 25-65 – 32-45 – 32-65. Al deze verschillende cdi zijn verkrijgbaar in onze webshop. Kijk goed of u een 10 of 12 inch wiel heeft. Dit valt terug te lezen op u band.

Werking van een varioring

Scooterfabrikanten brengen meestal een vario-ring in om de scooter te begrenzen. Elke scooter werkt met een motorblok, die meestal met een snaar wordt verbonden aan het achterwiel. Zodra het motorblok gaat draaien, trekt hij de snaar mee, waardoor het wiel in beweging komt.

Een vario-ring zorgt voor een grotere diameter wat ervoor zorgt dat de snelheid begrenst wordt. En vario ring wordt meestal gebruikt bij SYM KYMCO PIAGGIO VESPA en EURO4 BTC en AGM-modellen met elektrische carburateur, en een Dellorto ECU. De nieuwe modellen van AGM en BTC met EFI systeem en ECU van DELPHI hebben geen varioring meer. De Senzo en La Souris scooter hebben ook geen varioring, en beschikken ook al over het EFI (volinjectie systeem).

Euro 4 & Euro 5 scooter opvoeren

Scooters die voldoen aan de euro 4&5 normen (alle scooters geproduceerd na 1 januari 2018) maken geen gebruik meer van een CDI, maar werken met een ECU/Speedconverter module. Het opvoeren van deze modellen werkt dan ook op een andere manier.

Hoe werkt een ECU?

De afkorting ECU staat voor Electronic Control Unit. Dit is een minicomputer die verantwoordelijk is voor de injectie en ontsteking bij injectiemotoren. De begrenzing van euro4 scooters wordt geregeld door de software waar de ECU unit gebruik van maakt.

Er zijn verschillende manieren om scooters die werken met een ECU op te voeren. Het ligt hierbij aan het merk en het model scooter en welke ECU in u scooter zit.

Er zijn 5 merken ECU’s; Dellorto, Rongmao, Delphi, Motion en Rojo. Bij sommige modellen is het een kwestie van het vervangen van de ECU, en wilt u schakelen tussen 2 snelheden, dan dient u gebruikt te maken van een speed converter voor EURO 4 motoren.

Euro 4&5 ECU speedconverters

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een speedconverter, is het belangrijk dat uw scooter NIET opgevoerd is. Als dit wel het geval is, zal deze eerst weer origineel gemaakt moeten worden. Dit systeem werkt namelijk samen met de originele ECU en zal niet functioneren bij reeds opgevoerde modellen.
De beginsnelheid van de scooter zal altijd de snelheid zijn waarop de ecu is geprogrammeerd. Een voorbeeld; heeft u een scooter gekocht al bij de dealer laten opvoeren na 45/km per uur? U monteert daarna een speedconverter van 25 en onbegrensd. Dan zal het gevolg zijn dat u scooter 45 en onbegrensd rijdt door de eerdere aanpassing van de ECU.

Speed converters zijn verkrijgbaar in verschillende varianten waarbij geschakeld kan worden tussen:

  • 25 km/u en 45 km/u
  • 25 km/u en onbegrensd
  • 45 km/u en onbegrensd

Bij ECU’s die uitgerust zijn met het Rongmao systeem worden gratis 2 adapters meegeleverd om deze eenvoudig aan te kunnen sluiten.

Euro5 scooters opvoeren:

In 2021 zijn de euro5 scooter uitgekomen, in het begin van 2021 is er nog veel oude voorraad uit 2020 aanwezig. Vaak wordt er bij de verkoop verteld dat u een EURO5 scooter heeft gekocht, vaak is dit niet het geval. De speedconverter voor Rongmao ECU EFI Systeem, dat op onder andere La Souris en Senzo werkt zowel op euro4 en op euro5. Enkel rijdt de La Souris met de onbegrensde speedconverter harder als de Senzo. Dit komt omdat de Senzo een milieuvriendelijker softwareprogramma op de ecu heeft staan. De maximale snelheid van een 25&onbegrensde speedconverter met een senzo euro5 is 45km p/u.

De BTC Riva is er bijvoorbeeld nooit in EURO5 uitgebracht, deze is veranderd in de EURO5 norm na de naam; BTC Felice. Importeurs hebben hierop ingespeeld om veel voorraad in 2020 te kopen, omdat de scooters in 2021 een stuk duurder zijn geworden qua inkoop door de katalysator die toegevoegd moest worden. Het is helaas niet altijd na te gaan welke norm u scooter heeft. Op de BTC Felice/Riva werkt de Euro5 Speedconverter helaas niet, als u deze monteert rijdt u scooter enkel onbegrensd. Wij hebben speciale euro5 speedconverters ontwikkeld voor deze scooter die zijn voorzien van een MOTION ECU.


Op ons YouTube kanaal staan diverse video’s met uitleg over de montage van speed converters.

Opvoeren euro2, euro4 & euro5 scooter doormiddel van een sportuitlaat. “AKRAPOVIC STYLE” QeXtreme

Het opvoeren doormiddel van een snelle uitlaat, geeft bij 2takt scooters een grote vermogenswinst. Wij herinnert zich de merken nog zoals; LeoVince, Gianelli of Polini nog. Bij 4takt scooter geeft het maar een kleine vermogenswinst zoals uitlaten van de merken Technigas 4scoot en Jamarcol. Euro5 scooters na januari 2021 is voorzien van een katalysator in de uitlaat om aan de euro5 milieunormen te kunnen voldoen. Wij hebben een speciale uitlaat laten ontwikkelen die op euro4&euro5 scooters kunt plaatsen zonder katalysator. Tevens heeft de Qextreme uitlaat een zeer sportief “AKRAPOVIC STYLE” full black design. De uitlaat is special gemaakt voor alle Chinese Vespa Look a Like modellen zoals de BTC Riva, La Souris Sourini alle uitvoeringen, Senzo Rivalux, AGM VX50, GTS Toscana, Riva Fast, Killerbee VXL, en vele andere modellen met een GY6 motor, zoals Kymco en Sym. De uitlaat is uniek in zijn soort omdat er een aansluiting voor de lambdasonde in te monteren. Klik op de link voor meer info: Sportuitlaat

Q-Extreme sticker ontwerp sportuitlaat la souris sourini senzo rivalux agm vx50 btc riva

Opvoeren Elektrische scooter.

Gaat je elektrische scooter niet snel genoeg? China Scooter onderdelen heeft hier de oplossing voor. Wij hebben natuurlijk weer als eerste in Nederland een kastje ontwikkeld met afstandsbediening waarmee u kunt schakelen tussen de originele snelheid, en de snelle stand. Via deze link vindt u alles op het opvoeren van u elektrische scooter met BOSCH motor, en BOSCH controller. Deze is special ontwikkeld voor de Q Crystal Bosch 3000W. Heeft u geen BOSCH motor, en geen Q Crystal/Sport of Nipponia Volty, dan werkt dit systeem niet op u scooter.

 

 

 

Snelheid en de Nederlandse wet

Nederland kent een aantal strenge regels waaraan scooters moeten voldoen. Zo mag een snorscooter of snorfiets niet harder rijden dan 25km p/u, de constructiesnelheid mag voor een snorscooter niet harder dan 34 GPS gemeten snelheid zijn. Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt. Hoewel u scooter met u scooter niet harder mag rijden als 25 of 45. Mag de constructiesnelheid wel harder zijn, voordat u een WOK melding RDW krijgt.

Risico’s als gevolg van het opvoeren bij controle voorkomen

Scooter controle

Zoals je waarschijnlijk al begrepen had is het opvoeren van je scooter nogal verboden. Wanneer je scooter bij een controle op de rollerband te snel blijkt te rijden levert dit je een boete op. Ook loop je het risico op een WOK (Wacht Op Keuring)-status wat betekend dat je niet meer met je scooter mag rijden tot deze opnieuw gekeurd is door het RDW. Dit grapje kost al snel 300 a 400 euro in totaal.

CDI's ScootersSpeedconverter met afstandsbediening euro5 BTC FelicePiaggio vespa CDI met afstandsbedieningECU speedconverter voor Rongmao EFI 25 & 45 km/uphilips cdi agm la souris BTC Znen senzo

Snelheidsbegrenzer

Gelukkig zijn er mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je scooter bij een controle gewoon de toegestane maximumsnelheid rijdt. Chinascooteronderdelen.nl verkoopt CDI’s met afstandsbediening waarmee je met een druk op een knop de snelheidsbegrenzer weer kunt activeren. Dit systeem is ook beschikbaar voor ECU’s die werken in combinatie met een converter. Doordat de begrenzing bij het starten van de scooter actief is zal deze op de rollerbank netjes beperkt zijn tot de toegestane snelheid.
En voor Piaggio en Vespa Power Commanders met afstandsbediening. Zoals u rechts op de afbeelding kunt zien.

 

 

 

 

 

China Scooter Onderdelen
winkel waardering4.89 / 5
productwaardering4.89 / 5
4184 beoordelingen
Powered by
1-5 van 4188 beoordelingen
  1. Beste productie en ook sterk.

    (0) (0)
  2. Website is gebruik vriendelijk, levering tijd is ook snel.

    (0) (0)
  3. Top

    (0) (0)
  4. Snel en goed,komt na wat wordt gezegd.

    (0) (0)
  5. Gemakkelijk te installeren en werkt top

    (0) (0)

Scooter rijden zonder rijbewijs & opvoeren scooter? Boetes anno 2022

Scooter boetes 2020

Nederland zou Nederland niet zijn als je niet voor alles toestemming zou moeten vragen. Dit geldt dus ook voor scooter rijden. In dit artikel bekijken we wat de regels zijn voor het rijden op een scooter en welke gevolgen het rijden zonder rijbewijs heeft. Ook gaan we in op de hoogte van boetes in 2022 voor het rijden zonder rijbewijs en voor andere overtredingen.

Welk rijbewijs heb ik nodig om scooter of brommer te mogen rijden?

Voor het rijden met scooter of brommer heb je in Nederland een rijbewijs nodig. Op 1 oktober 2006 is het bromfietscertificaat vervangen door het rijbewijs categorie AM. Wil je dus gaan scooter rijden, zorg er dan voor dat je een rijbewijs hebt met een AM vermelding.

Wat zijn de boetes voor het rijden zonder rijbewijs in 2022?

De boetebase voor het rijden zonder rijbewijs bedraagt in 2022:

  • Zonder rijbewijs rijden: €260
  • Rijden terwijl het rijbewijs is ingenomen: €280
  • Het niet kunnen tonen van een rijbewijs: €100
  • Onjuist of niet behoorlijk leesbaar rijbewijs: €70
  • Niet meer geldig (minder dan 1 jaar): €60
  • Bestuurder jonger aan 16 jaar: €250
  • Op de weg laten rijden/laten staan zonder verzekering: €430

Risico’s bij het opvoeren je brommer of scooter.

Zoals je kunt lezen in ons artikel Alles over het opvoeren van je scooter is het opvoeren van je scooter in Nederland ook iets wat nogal verboden is. Er zijn verschillende risico’s verbonden aan het opvoeren.

  • Je bent niet verzekerd bij een ongeval wanneer je scooter opgevoerd is.
  • Wanneer je betrapt wordt, kan je brommer of scooter in beslag genomen worden genomen.
  • Je krijgt een forse boete wanneer je scooter harder rijdt dan de toegestane snelheid.

Boetes bij het overschrijden van de maximum snelheid

Hij is een doorn in het oog van iedere scooterrijder: De rollerbank. Wanneer je gemotoriseerde tweewieler bij een controle te hard blijkt te rijden, hangt daar een vervelend prijskaartje aan.

boetes 2022 opvoeren scooter

  • 1 tot 10 km/u te hard: €70 boete
  • 11 tot 15 km/u te hard: €140 boete
  • Vanaf 16 km/u te hard: €280 boete

Een compleet overzicht van alle scooter boetes en boetes 2022 rijbewijs opvoeren, plus bijbehorende bedragen is te vinden op: http://www.om.nl/onderwerpen/boetebase

Let op! De vermelde bedragen zijn exclusief €9,- administratiekosten.

Wok melding

Naast een boete loop je bij het overtreden van de maximum snelheid het risico dat je scooter een zogenaamde WOK melding krijgt. U zou misschien denken dat u word uitgenodigd voor een etentje, het tegendeel is waar. W.O.K staat hierbij voor Wachten Op Keuring. Dit betekend dat je scooter niet aan de technische eisen voldoet en dat je er dus ook niet op mag rijden zolang deze niet herkeurd is door het RDW.

Wanneer loop je het risico op een wok melding?

Een wok melding kan om verschillende redenen gegeven worden. De meest voorkomende reden is een scooter die harder rijdt dan de toegestane snelheid, vastgesteld tijdens een rollerbank controle. Maar ook bij versleten banden, geen verlichting of uitstekende delen bestaat het risico op een wok melding.

Wat maakt elektrische scooters zo populair?

Q Crystal bosch 3000w elektrische scooter

De populariteit van elektrische scooters zit al enkele jaren in de lift en die trend zal zich voort blijven zetten. De prijzen van elektrische scooters zijn gedaald en het aanbod is explosief gestegen. E-scooters hebben een hoop voordelen ten opzichte van modellen die op benzine lopen. Ze zijn goedkoop in verbruik, hebben bijna geen onderhoud nodig, zijn zeer betrouwbaar en ze zijn een stuk beter voor het milieu. Daarom is het niet zo vreemd dat steeds meer mensen kiezen voor een elektrische scooter.

Als jij er ook over denkt om een elektrische scooter te kopen dan is dit artikel voor jou. We leggen uit wat de voordelen en de nadelen van elektrisch rijden zijn.

Q Crystal Elektrische Scooter

Wat is een elektrische scooter?

Een elektrische scooter, ook wel bekend als escooter, is een scooter die niet op benzine rijdt, maar op elektriciteit. Het benzine motorblok is vervangen door een elektromotor en de benzinetank heeft plaatsgemaakt voor een accu. In plaats van een ritje naar het tankstation kun je de (meestal uitneembare) accu eenvoudig thuis of op een andere plek opladen.

Wat zijn de voordelen van een e-scooter?

Het is duidelijk dat de elektrische scooter aan een ware opmars bezig is. Wat zijn eigenlijk de voordelen van een e-scooter? En zijn er ook nadelen? We maakten een overzicht.

Beter voor het milieu

Een elektrische scooter is beter voor het milieu. Omdat er geen brandstof verbrand wordt is er geen sprake van uitstoot. Er zijn in Nederland al een aantal milieuzones waar je niet meer mag komen met bepaalde brommers en scooters met een verbrandingsmotor. Er zullen in de toekomst meer van zulke gebieden komen, iets waar je met je escooter geen last van hebt. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe scooters elektrisch zijn.

Goedkoper rijden

Elektrisch rijden is een stuk goedkoper dan rijden op brandstof. Voor een afstand van 50 km op een scooter met benzinemotor betaal je zo’n 2 euro aan benzine. Voor het afleggen van dezelfde afstand op een elektrische scooter ben je nog geen 30 cent aan elektriciteit kwijt bent. Je bent dus ruim 6 keer goedkoper uit per kilometer. Dit verschil zal in de toekomst alleen maar groter worden.

Weinig onderhoud

Een brandstof (benzine) blok zit complex in elkaar en bevat honderden onderdelen die met enige regelmaat geïnspecteerd moeten worden. Door de vele bewegende delen zal er altijd slijtage optreden. Een elektromotor is onderhoudsvrij. Een elektrische scooter heeft weinig onderhoud nodig wat natuurlijk goed nieuws is voor je portemonnee. Ook zijn veel voorkomende storingen zoals startproblemen en stotteren verleden tijd.

Krachtiger dan een benzinemotor

De elektromotor bij een electrische scooter is veel krachtiger dan een benzinemotor. Je kunt dus sneller optrekken en behaalt eerder de topsnelheid. Ook het omhoog rijden op een helling gaat een stuk soepeler omdat de kracht continue aanwezig is.

Geen lawaai

Elektrische scooters rijden fluisterstil. Er is geen uitlaat die lawaai maakt en de trillingen die een benzine motorblok produceert zijn niet aan de orde. De combinatie met het extra vermogen zorgt ervoor dat rijden prettiger wordt.

Wat zijn de nadelen van een elektrische scooter?

Kleinere actieradius en laadtijd

Een scooter met een verbrandingsmotor heeft een benzinetank. Met een volle tank kun je gemiddeld ruim 200 km rijden. Deze afstand noemen we de actieradius of het rijbereik. Wanneer de tank bijna leeg is stop je bij een tankstation en enkele minuten later kun je je weg weer vervolgen. De actieradius van een elektrische scooter is afhankelijk van de accu, maar ligt over het algemeen tussen de 60 en 80 km. Wanneer de accu leeg is zal deze opgeladen moeten worden en dat kost wat meer tijd dan even de tank volgooien: Het volledig opladen van een lithium accu neemt zo’n 4 a 5 uur in beslag.

E-scooter dubbele accu

Accu upgrade

De actieradius kan verlengd worden door een accu upgrade. Hierbij wordt de accu vervangen door een type met een hoger amperage. Hierdoor wordt niet alleen het bereik vergroot maar doordat de accu minder vaak opgeladen hoeft te worden heeft deze ook een langere levensduur.

Bij veel e-scooters is het ook mogelijk om 2 accu’s te plaatsen waardoor de effectieve actieradius dus verdubbeld.

De beste e-scooter

Het aanbod in e-scooters is erg uitgebreid en er zijn forse verschillen in kwaliteit, prijs en uiterlijk. Welke elektrische scooter het beste is, wordt dus mede bepaald door persoonlijke voorkeur. We noemen hier onze top 3 van modellen in de lagere prijsklasse.

Q Crystal

De Q Crystal is een zeer betaalbare elektrische scooter van hoge kwaliteit die er ook nog eens geweldig uitziet. Voorzien van een Bosch 3000W motor, een actieradius van 72 KM (of 144 KM bij het gebruik van 2 accu’s) en extra grote 12 inch velgen zorgen voor uitstekende rijeigenschappen. De uitstekende prijs/kwaliteit verhouding van de Q-Crystal geeft de doorslag waardoor we deze elektrische scooter als beste keus willen bestempelen.

IVA E-GO S5

Op de tweede plaats hebben we de IVA E-GO S5. Een stukje prijziger dan de nummer 1 maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Een 3000W Bosch motor, Samsung accu’s die ieder een actieradius van 80 KM mogelijk maken, 12 inch velgen en uitgerust met een zeer sterke titanium swing-arm. Deze zorgt voor extra stevigheid en rijcomfort op het wegdek.

IVA E-GO S3

Op de derde plaats hebben we nog een scooter van IVA, ditmaal de E-GO S3. Deze compacte scooter is uitgerust met een 2000W Bosch motor, een uitneembare accu met een actieradius van 60 KM. De zeer sterke titanium swing-arm zorgt voor extra stevigheid en rijcomfort.

La Souris e Sourini

La Souris E-Sourini Bosch (Lithium Accu)

De E-Sourini Bosch is een volledig elektrische scooter van La Souris die zeer populair is. Dit model heeft een krachtige 2kW BOSCH-motor, Remote Keyless Driving (op afstand starten), ronde LED-koplamp en is en elektrische variant zoals veel mensen de BTC Riva of AGM VX50 kennen. De Chinese Vespa “look a like” maar dan elektrisch.

Wat zijn retro scooters?

Retro scooters

De populariteit van retroscooters neemt nog altijd toe. Retro scooters hebben het kenmerkende design van scooters uit de jaren 60, maar hedendaagse techniek. Uitstraling en comfort staan bij de retro scooter centraal.

Kenmerken retro scooters

Retro scooters hebben een rustig en rond uiterlijk en worden gekenmerkt door een grote ronde koplamp. Tevens worden ze voorzien van veel chromen elementen en een breed stuur. Daarnaast hebben ze een lang zadel en een buddyseat of rug kussen om de passagier ruggensteun te bieden. Retro scooters zijn ook wat breder uitgevoerd dan de normale of sportieve scooter.

Voor een extra retro look is een windscherm een populaire toevoeging. Het is tevens erg praktisch.

Chinese scooters

Vandaag de dag zijn er veel scootermerken die retro modellen produceren. Een groot gedeelte van deze merken zijn afkomstig uit China. Enkele populaire merken China scooters zijn BTC, IVA, Riva, Senzo en Turbho.

De sterke opkomst van Chinese retroscooters heeft een aantal redenen:

Voordelige prijs

Een belangrijk voordeel van de Chinese scooters is de prijs. Omdat China een goedkoop productieland is, hebben Chinese scooters een voordelige prijs in vergelijking met Europese merken.

Verbeterde kwaliteit

In het verleden viel er nog het een en ander aan te merken op de kwaliteit van de Chinese merken. Er heeft op dit vlak echter een flinke inhaalslag plaatsgevonden. Scooters van de Chinese merken voldoen keurig aan de Europese kwaliteitsnormen. De verbeterde kwaliteit maakt dat China scooters een interessant alternatief zijn geworden voor de bekende A-merken.

Universele onderdelen

China retro scooters hebben vaak universele onderdelen die geschikt zijn voor veel verschillende merken.

Scooter tanken? Let op dat je geen E10 tankt.

E10 ongeschikt voor scooter

Sinds 1 oktober 2019 is de samenstelling van Euro 95 benzine verandert. Waar Euro95 tot voor kort nog 5% bio-ethanol bevatte is dat door Europese wetgeving nu tussen de 7.5% en 10%. Aangezien bio-ethanol wordt gewonnen uit biomassa zorgt dit voor een schoner productieproces waardoor er netto minder CO2 emissie is. Hoewel dit misschien goed is voor het milieu, is door de nieuwe samenstelling Euro95 slecht voor je scooter. De hogere hoeveelheid ethanol kan voor flinke schade zorgen.

Waarom is E10 slecht voor scooters?

Ethanol oftewel alcohol trekt vocht aan. Vocht zorgt voor oxidatie (roest) in de metalen onderdelen van je scooter zoals de tank en het motorblok. De hoge hoeveelheid ethanol zorgt er ook voor dat rubber onderdelen aangevreten worden en dat er rubberdeeltjes loskomen. Rubber onderdelen zorgen normaal gesproken voor een afsluiting. Zonder rubber onderdelen kan er vloeistof of lucht gaan lekken, en dat kan voor allerlei nare problemen zorgen, van een afname in prestaties tot aan niet meer starten. In het ergste geval kan de (motor)scooter zelfs in brand vliegen.

Welke benzine moet ik nu tanken?

Het probleem met E10 is dus de bio-ethanol. Terwijl Euro95 nu maximaal 10% ethanol kan bevatten, is dit bij Euro98 maar 5%. Deze hoeveelheid is niet schadelijk voor je scooter waardoor Euro 98 (E5) dus wel geschikt is voor je scooter.

Je kunt er ook voor kiezen om een premium brandstof te tanken die helemaal geen ethanol bevat. BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+ zijn voorbeelden van ethanolvrije benzine.

Ik heb per ongeluk toch E10 getankt. Wat nu?

Als je per ongeluk toch E10 hebt getankt is er niet direct reden voor paniek. Het is niet zo dat dit meteen problemen op zal leveren voor je scooter. Zolang je de volgende keer maar weer gewoon kiest voor E5 of een ethanolvrije brandstof want anders is het een kwestie van tijd voordat je scooter permanente schade oploopt. Ook hebben wij speciale toevoegingen die je in de brandstoftank kunt toevoegen om de schade te beperken.