Opvoeren, Nieuws, Scooters

Kies de juiste CDI/ECU/Speedconverter/Power Commander voor het opvoeren van jouw scooter. (TIP)

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het opvoeren van je scooter. Welke mogelijkheid het meest geschikt is voor jouw scooter is afhankelijk van een aantal zaken: Afhankelijk van het type scooter (Euro 2, Euro 4 of Euro5), het merk, model en bouwjaar. Werkt je scooter met een CDI, ECU, speed converter, of power commander. Wil je een oplossing met of zonder afstandsbediening? Wij zullen beginnen met de uitleg van de cdi CDI’s wat onder de EURO2 scooter valt, die gemaakt zijn t/m december 2017.

Informatie over CDI’s en CDI’s met afstandsbediening China Scooter EURO2 T/M 2017, AC Wisselstroom.

Alle scooters hebben een 12v elektrische installatie. Bij scooters die gebruik maken van een carburateur wordt de ontsteking aangestuurd door een CDI (capacitive discharge ignition).

De CDI is een elektrisch onderdeel wat ervoor zorgt dat de verbranding op het juiste moment plaatsvindt. In 4-takt scooters is de CDI o.a. verantwoordelijk voor het begrenzen. Door dit onderdeel te vervangen door een sneller exemplaar kan de snelheid worden opgevoerd. Tevens zijn ze ook uitgevoerd met een afstandsbediening zodat je kunt schakelen tussen de originele snelheid, en eventueel een hogere snelheid. De CDI’s die hierboven op de afbeeldingen te zien zijn, zijn geschikt voor (AC) wisselstroom scooters. Vrijwel alle Chinese EURO2 scooter werken op wisselstroom.

Er zijn CDI’s die werken met wisselstroom (AC) of met gelijkstroom (DC). Het is belangrijk om goed te controleren welke van de 2 geschikt is voor jouw scooter.

Wanneer je een wisselstroom CDI in een gelijkstroom scooter plaatst, zal dat leiden tot een kapotte zekering of het doorbranden van de CDI. Het is dus belangrijk om het juiste type te bestellen.

AC CDI (Wisselstroom)

Wisselstroom/AC CDI’s worden gebruikt in alle Chinese scooters met GY6 motor met een pulsgever/toerentalsensor in de binnenkant van de Carter/kickstart deksel. Deze scooters zijn onder honderden verschillende namen uitgebracht, maar komen bijna allemaal uit China. In China hebben ze meerdere fabrieken, Znen, Benzhou, TYM, Riya en Baotian zijn daar enkele.

DC CDI (Gelijkstroom)

Gelijkstroom/DC CDI’s vind je terug in scooters met GY6 motor van merken zoals Kymco, Sym, Peugeot en Beeline. Deze scooters zijn zowel mechanisch als elektrisch begrensd, over de gehele linie (van 0 km/u tot topsnelheid).

Dit is de reden waarom deze minder snel optrekken dan scooter met een wisselstroom CDI met pulsgever. Ook hebben deze scooters een varioring in de variomatic koppeling, waardoor ze niet harder kunnen als 35/km per uur. Scooter zijn t/m december 2017 uitgevoerd met cdi’s onder de EURO2 norm, in januari 2018 hebben scooter verplicht de EURO4 milieunorm gekregen. Daardoor moesten scooters daarna met computers uitgevoerd worden om aan de milieueisen te kunnen voldoen. De afkorting van deze computer noemen we ECU.

Informatie over: ECU en Speedconverter na 1 januari 2018 EURO4 (opvoersets)

Modellen gemaakt na 1 januari 2018 moeten voldoen aan de EURO4 norm. Deze scooters die uitgevoerd zijn met een injectiemotor, maken geen gebruik meer van een CDI maar werken met een ECU (Engine control unit). Dit wordt ook wel gezien als het brein van een scooter. De ECU regelt o.a. de ontsteking en de injectie van brandstof. Een ECU kan softwarematig worden onbegrensd. Dit wordt ook wel Chip tuning genoemd.

Er zijn een aantal verschillende systemen zoals het Dellorto ECU systeem, het Rongmao EFI vol-injectie systeem en het Delphi EFI vol-injectie systeem. En na januari 2021 is hier het Motion EFI systeem bijgekomen voor EURO5 milieunorm modellen.

Dellorto ECU

Het Dellorto systeem vind je terug in scooters van AGM en BTC uit 2018 en 2019. Ook merken als Sym, Kymco en Peugeot maken gebruik van dit systeem. Het Dellorto systeem is eigenlijk geen injectie scooter, maar valt door zijn elektrische carburateur wel onder de EURO 4 norm. Het systeem wordt met een afkorting, het Dellorto ECS genoemd. Dit staat voor Electronic Carburator System.

Rongmao en Delphi EFI

Senzo en La Souris modellen maken bijna allemaal gebruik van het Rongmao EFI vol-injectie systeem, wat veel beter werkt dan het Dellorto systeem.

Sinds maart 2020 zijn AGM, BTC en GTS ook overgestapt naar het EFI vol-injectiesysteem, maar dan van het merk Delphi. Deze scooters zijn te herkennen aan de rode EFI stickers aan de zijkant van de scooter.

Informatie over: Speedconverters opvoersets met afstandsbediening euro4 en euro5 voor vele merken China Scooters. Tevens de adapters voor montage op verschillende merken mogelijk te maken.

China scooter onderdelen heeft een uniek product ontwikkeld: Een speedconverter die samen werkt met de originele ECU van Dellorto, Rongmao, Delphi en Motion. Dit is een uniek product wat volledig draadloos werkt. Met behulp van een afstandsbediening kun je eenvoudig schakelen tussen de originele snelheid, 45 km/u of onbegrensd.

Voor een juiste werking dient de originele ECU aanwezig te zijn. Indien de ECU software matig is overschreven zal de speed converter niet kunnen begrenzen naar de originele snelheid bijvoorbeeld 25 km/u.

Deze speedconverters werken samen met de originele ECU. Je hoeft dus alleen de speed converter aan te schaffen. Bij Dellorto modellen heeft u tevens een gladde variobus nodig. Deze leveren wij bij Chinascooteronderdelen kosteloos mee. Ook heeft ieder merk een andere aansluiting, daarom leveren wij verschillende adapters bij de speedconverters kosteloos mee. Daardoor kunnen wij de speedconverter op simpele wijze op elke scooter monteren. Wij hebben verschillende montagevideo’s bij onze producten staan op de webshop. Bij ieder artikel staat welke adapter of gladde variobus u scooter nodig heeft.

BTC Riva/Felice & AGM VX50 EURO5 SCOOTERS, 2021 tot heden.

In 2021 heeft de regering besloten dat de scooters nog minder mogen uitstoten, en dat er geen EURO4 scooter meer verkocht mogen worden. AGM en BTC waren begonnen in 2018 met het Dellorto ECS systeem wat zeer tegenviel qua betrouwbaarheid. In 2020 hadden ze de overstap gemaakt na het Delphi vol-injectie systeem. Ditmaal maakten ze wel de juiste keuze, het Delphi EURO4 systeem was een verademing tegenover het Dellorto ECS EURO4.

Maar in Den Haag was de regering alweer bezig om de EURO5 scooter verplicht te maken in 2021. De Delphi ECU moest alweer plaats maken voor een opvolger. Het voor ons onbekende MOTION vol-injectie systeem werd voor de EURO5 modellen 2021 geïntroduceerd. Gelukkig bleek het MOTION vol-injectie systeem net zo betrouwbaar te zijn als het DELPHI. Enkel liepen wij tegen een probleem aan, onze speedconverters werkte op alle merken ECU’s die tot op heden waren uitgebracht. Maar toen kwam MOTION in het spel, en die wilde dit niet meespelen. Daarna hebben wij speciaal voor de MOTION ECU een speedconverter laten maken, in de kleur oranje. Hieronder zullen wij een afbeelding plaatsen, als u hierop klikt gaat u automatisch na de pagina waar u de speciale EURO5 MOTION SPEEDCONVERTERS/OPVOERSETS kunt vinden.

Power commander met afstandsbediening voor Piaggio Zip, Vespa Primavera modellen euro4 I-Get.

Bij Piaggio/ZIP/Vespa doen ze natuurlijk weer alles op hun eigen manier, maar ook hier hebben wij een oplossing voor gevonden. De Power Commander op afstandsbediening.
De nieuwste generatie begrenzer voor het opvoeren van je Vespa Scooter met 4T3V iGet Euro4 motor 25KM, heeft een aantal belangrijke voordelen.
Ten eerste, is de Power Commander begrenzer voor de i-Get Motoren nu eindelijk betaalbaar.  Wij hebben dit product zo gigantisch groot ingekocht zodat wij u deze aan groothandelsprijzen kunnen aanbieden. Veel mensen weten niet dat bijvoorbeeld hun Piaggio Zip een Chinees scootertje is. Voor de mensen die dit niet weten… Loop na je zip, open je buddyseat, en kijk voorin naar het witte stickertje…. En ja hoor, een sticker waar op staat; made in China, net zoals bijvoorbeeld je Apple telefoon ook gewoon uit China komt. Wij hebben al sinds 2008 rechtstreekse importlijnen met fabrieken, waarvan je kunt profiteren. Je koopt bij ons als particulier voor groothandelsprijzen, omdat er geen tussenhandel is.

Daarom geven wij momenteel de Laagsteprijsgarantie op de power commander!! Elders goedkoper, krijgt je het product gratis! 

  • De power commander is namelijk zeer eenvoudig aan te sluiten, deze keer echt plug & play. Op YouTube vindt u meerdere montagevideo’s hoe u de begrenzer moet monteren. Typ in zoekopdracht “power commander vespa iget” bij YouTube.
  • U heeft GEEN snelle ECU nodig, van bijvoorbeeld Malossi of en Brom ECU.
  • U haalt hogere snelheden dan andere oplossingen (u dient wel een gladde variobus en 6,5 gram rolletjes te plaatsen)
  • Rechtstreeks van de fabriek. Geen onnodige overhead kosten, vandaar deze ongelofelijke goedkope prijs.
  • De snelheid hoeft u niet in te stellen via de gevoelige potmeter die vaak kapotgaat of verloopt.  De Power commander is automatisch ingesteld op 33km gps per uur, en met een druk op de knop rijdt hij onbegrensd.  De onbegrensde snelheid ligt er helemaal aan welke set-up u gebruikt. Een snorscooter mag 34GPS constructiesnelheid rijden, pas boven de 35km per uur krijgt u een WOK melding of boete. Door op de  “link”  te klikken kunt u hier meer informatie over lezen.  Hou er rekening mee dat een teller van een scooter rond de 5km na boven afwijkt, dus de begrensde stand moet u bijvoorbeeld met een gps-app op u telefoon meten.
  • Een snelheid van 33km per uur gps, zal op u teller rond de 38km per uur zijn.

Deze variant kent een vaste begrensde stand waarmee je scooter ongeveer 32/33km/h gps. 2km onder WOK status snelheid.
(let op, op u km teller kan dit hoger zijn, deze wijken af na boven) En in de onbegrensde stand ga je dan 50 to 65 km/h afhankelijk van wat u verder nog aan u scooter heeft aangepast. Dit ligt natuurlijk aan de complete set-up wat u nog meer heeft aangepast.

U spaart zich ten eerste flink wat kosten uit, doordat u alleen de power commander begrenzer Iget euro4 nodig heeft. Daarnaast een hoop werk, omdat u niet het hypergevoelige en kwetsbaar potmetertje hoeft in te stellen. Ook hoeft u niet bang te zijn dat de snelheid langzaam omhooggaat, of omlaag. Omdat de potmetertjes na verloop van tijd verlopen helaas verlopen. Dan zou u de power commander weer moeten demonteren, helemaal opnieuw instellen. Bij deze power commander begrenzer I-get euro4 is dit allemaal verleden tijd.

Werking:

  • Snelle stand: met draaiende motor knopje A op de afstandsbediening indrukken.
  • Terug naar begrensde stand: motor uit en weer aanzetten of op knopje B drukken.

De set is voorzien van twee luxe originele gecodeerde afstandsbedieningen.

Incl. twee gecodeerde, unieke afstandsbedieningen.

De computer bevindt zich achter de voorkap. Het binnen scherm van de voorkap dient je los te schroeven, en je monteert de power commander plus adapter tussen de kabelboom. De power commander is al vanaf fabriek afgesteld, en er hoeft niets afgesteld worden met een gevoelig potmetertje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *